Huis zelf verkopen

Verplichte documenten bij verkoop van mijn huis?

27-feb-2018 11:40:44 / by Daphne

Twee keuringen zijn verplicht in België:

keuringen huis verkopen

 

  • Het energieprestatiecertificaat (EPC)
  • De elektrische keuring
  1. Het energieprestatiecertificaat

De bedoeling is om het primaire energieverbruik en de CO²-uitstoot te doen dalen, en daarbij rekening te houden met de economische, sociale en ecologische belangen. Het energieprestatiecertificaat is 10 jaar geldig en heeft betrekking op de doeltreffendheid van de verschillende elementen van een woning:

  • De schil (muren, vloeren, dak, enz.)
  • De verwarmingsinstallatie
  • De warmwaterinstallatie voor de badkamer
  • Het ventilatiesysteem
  • Systemen voor de productie van hernieuwbare energie

 

Daarnaast is het sinds 1 januari 2015 verplicht het EPC-certificaat nummer te vermelden in alle reclame in verband met de verkoop van het eigendom.

Deze verplichte melding van het EPC-certificaat is van kracht voor alle advertenties in kranten, tijdschriften en internetsites. Indien dit niet nageleefd wordt, word je bestraft met een boete, die kan oplopen van 500 € tot 1000 €

Klik hier: GRATIS SCHATTING

  1. De elektrische keuring

De controle van de huishoudelijke elektrische installatie moet de veiligheid van personen en goederen garanderen. Door eventuele fouten in de leidingen en zekeringen op te sporen, kan het risico op brand en elektrocutie vermeden worden en word je installatie ook betrouwbaarder. De elektrische keuring verloopt volgens het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).

 

Wanneer is een elektrische keuring nodig?

Een huishoudelijke elektrische installatie moet gekeurd worden wanneer:

  • een nieuwe installatie in gebruik genomen wordt
  • een installatie aanzienlijk uitgebreid wordt
  • een installatie aanzienlijk gewijzigd wordt.
  • de installatie tijdelijk is (o.a. werfkasten)
  • de aansluiting verzwaard wordt (periodieke controle om de 25 jaar)

 

Bij brand zal je verzekeraar zeer waarschijnlijk vragen om de keuring van de elektrische installatie voor te leggen. De elektrische keuring is verplicht in de drie gewesten van het land.

 

Bij de verkoop van een woning doen zich twee situaties voor:

1) oude installaties, die dateren van vóór 1 oktober 1981: deze installaties moeten vóór de verkoop van het pand gekeurd worden door een erkend organisme. Dat verslag moet worden voorgelegd op de dag van de ondertekening van de verkoopakte. Als uit het verslag blijkt dat de elektrische installatie werd afgekeurd, moet de installatie in orde worden gebracht binnen de 18 maanden vanaf de dag van de verkoopakte of de aankoopakte. Een nieuwe keuring zal dan uitwijzen of de elektrische installatie voldoet aan de normen.

2) andere installaties, die dateren van na 1 oktober 1981. Als het verslag waaruit blijkt dat de elektrische installatie aan de normen voldoet (en we herinneren eraan dat dit verslag verplicht is voor elke nieuwe installatie, uitbreiding of belangrijke wijziging aan elke installatie van na 1 oktober 1981), niet kan worden voorgelegd, dient de installatie vóór de verkoop van het pand te worden gekeurd door een erkend organisme. Als uit het verslag blijkt dat de elektrische installatie werd afgekeurd, moet de installatie in orde worden gebracht binnen de 12 maanden vanaf de dag van de keuring. Een nieuwe keuring zal dan uitwijzen of de elektrische installatie voldoet aan de normen.

 

Wil je graag nog meer informatie? Onze experten van Instahome helpen je graag verder, zodat je perfect zelf en snel je huis kan verkopen. Klik op knop hieronder om een gratis telefoongesprek met hen in te plannen. 

Klik hier voor een gratis gesprek met onze expert

Topics: woning zelf verkopen, huis zelf verkopen, huis verkopen zonder makelaar, tips huis verkopen, woning verkopen zonder makelaar, appartement verkopen zonder makelaar, appartement zelf verkopen, Uncategorized

Daphne

Written by Daphne

Marketing verantwoordelijke