Huis zelf verkopen

Je huis zelf verkopen 11 waardevolle tips

4-mrt-2018 12:34:00 / by Daphne

Het is zo ver, je gaat je huis zelf verkopen! Tijd dus om over een aantal zaken goed na te denken.

 

1. Zorg voor een onvergetelijke eerste indruk

Het internet is je belangrijkste medium bij de verkoop van je huis. De hoeveelheid informatie op het internet is ook overweldigend en daarom scannen wij wat we tegen komen op het internet. Alleen datgene wat ons interessant lijkt klikken we op en de rest slaan we over. Bij het zoeken naar een huis of appartement op het internet gaat het niet anders. De woningzoekers scannen door het enorme aanbod van woningen en klikken alleen op die woningen die hen aanspreken. Of een woning of appartement hen wel of niet aanspreekt is voor een groot deel afhankelijk van hoe jij de woning hebt gepresenteerd. De hoofdfoto moet ronduit fantastisch zijn (hier kom ik later nog op terug) en ook de prijs moet aantrekkelijk ogen.

huis zelf verkopen

2. Leg de nadruk op de sterke punten van je huis

Klinkt logisch toch? Toch doen de meeste verkopers dit nog niet of niet voldoende. De kracht van verkopen ligt altijd in het extra benadrukken van de voordelen van een product of dienst, in dit geval jouw huis. Maar wees tegelijk ook transparant naar de eventuele werkpunten die er zijn. Ga bij jezelf eens na waarom jij destijds voor dit huis of appartement gekozen hebt. Wat waren voor jou de pluspunten van deze woning? Was het de tuin, de ligging, de woonwijk, de ruimte in het huis, de staat van het appartement, de sfeer van de woning? Laat de sterkte punten van je huis niet alleen terugkomen in een sterke tekst (overigens maken de meeste makelaars hier zich ook te snel en te makkelijk van af is mijn idee) maar zorg er ook voor dat dit terug komt in de foto’s en in de video.

 
huis zelf verkopen
 
 

3. Zorg voor professionele foto’s 

De kwaliteit van de foto’s van je huis kan het verschil zijn tussen wel of geen kijkers en dus tussen wel of niet je huis verkopen. Onze  ervaring is dat met de nodige inspanning van onder meer verkoopstyling (hierover straks meer) en foto’s van topkwaliteit, iedere woning op een goede manier te presenteren is waardoor er belangstelling zal ontstaan.
Stap jij een winkel binnen waarbij de etalage vuil en onoverzichtelijk is? Nee toch. Dit is net hetzelfde met de zoektocht naar een nieuwe woning of appartement. Lees hier meer tips

Je huis verkopen zou geen gokspel mogen zijn.

Instahome blijft een revolutie teweegbrengen in de vastgoedsector door voorspellende analyses te gebruiken 
om de perfecte koper voor elk huis te vinden.

Instahome verwerkt gebruikersgegevens van derden zoals Google of Facebook 
met een eigen algoritme om te bepalen of die persoon misschien
op zoek is om een huis te kopen, en zo ja, worden er advertenties 
op verschillende platforms gemaakt in de hoop van hen te laten kopen.

Snel Verkocht Garantie

4. Verkoopstyling

In Engeland en Amerika is het de normaalste zaak van de wereld, verkoopstyling. In België daarentegen is het nog aanzienlijk minder bekend en het gros van de makelaars maakt hier dan ook nog geen gebruik van.

Een gemiste kans, want de invloed van verkoopstyling is op z’n allerminst behoorlijk te noemen, kijk maar de effecten van het programma de Huizendokter. Een verkoopstylist(e) zorgt ervoor dat jouw woning helemaal klaar gemaakt wordt voor de verkoop. Hij/zij geeft tips en adviezen over de inrichting, accessoires en ze zorgt voor voldoende ruimte en rust.

Je huis verkopen betekent je woning verkoopklaar maken.  

huis zelf verkopen

 

5. Zorg voor de juiste promotie mix

Je huis op Immoweb plaatsen en een bord in de tuin is iets wat iedere makelaar je wel kan bieden. Natuurlijk zijn er altijd huizen die zichzelf bijna verkopen zonder al te veel inspanningen, maar dit is voor de meeste woningen helaas niet weggelegd. Kijk maar eens in je eigen regio hoeveel huizen of appartementen er te koop blijven staan. Je zal dus op de tamtam moeten slaan en jouw woning op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht brengen van potentiële kopers. 

Een krachtig medium hiervoor is natuurlijk het internet en dan met name de diverse social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Belangrijk bij het inzetten van social media is natuurlijk wel dat je het op de juiste manier inzet. Benader nauwkeurig de juiste doelgroep van je huis en probeer je huis op een leuke en/of ludieke manier onder de aandacht te brengen, dit heeft vaak een viraal effect. Wij hebben al diverse woningen verkocht waarbij de koper via Facebook op de hoogte werd gebracht van de woning of appartement dat te koop stond. Een appartement verkopen? Wees dit aanwezig op social media.

Daarnaast kun je overwegen om betaalde Google Adwords advertenties in te zetten afhankelijk of dit past het bij het type woning en je kennis hiervan.

Zorg daarnaast ook voor regionale aandacht. De meeste kopers wonen namelijk niet ver bij jou uit de buurt. Een buurtmailing kan bijvoorbeeld handig zijn om de bewoners bij jou in de woonwijk op de hoogte te brengen van het feit dat je huis te koop staat.

 

Klik hier om onze diensten te zien

6. Geef een gedetailleerde omschrijving van de buurt of omgeving

Op veel zaken heb je invloed bij de verkoop van je huis, echter de wijk of buurt waarin je huis of appartement ligt heb je geen invloed op. Probeer daarom voor jezelf na te gaan waarom jij destijds gekozen hebt voor deze buurt of wijk. Wat waren voor jou de pluspunten en benoem deze ook bij de verkoop van je huis. Ligt je appartement centraal gelegen in een kindvriendelijke buurt vlakbij scholen, winkelcentra en sportvelden? Benoem dit!

Benoem welke voorzieningen er allemaal zijn en wat er allemaal te beleven is in jouw woonwijk. Niet iedere potentiële koper weet dit namelijk…

Ligt je huis juist aan een drukkere weg of station? Benoem dan bijvoorbeeld dat je hierdoor in slechts enkele minuten in de stad bent of dat je huis erg centraal gelegen is tussen meerdere (grote) steden. Is er een mooi natuurgebied of een strand bij jou in de buurt, vergeet ook dit dan niet te benoemen. Kortom focus je op de sterke kanten van de omgeving waarin je huis gelegen is en benadruk deze extra.

 
 

7. Voorkom een vloek op je huis

Bij huizen die te lang te koop staan, laten we zeggen langer dan 6 maanden, is de kans groot dat er een vloek op de woning komt. Wat bedoel ik daar precies mee? Potentiële kopers hebben je huis al vele malen voorbij zien komen op Immoweb en andere websites, het hele dorp weet al dat jouw huis al lange tijd te koop staat en dus gaan ze zich afvragen waarom dat huis of appartement maar steeds niet verkocht wordt. Zou het te duur zijn? Of misschien moet er gewoon veel te veel in gerenoveerd worden? Er is blijkbaar een reden waarom jouw huis maar niet verkocht wordt en naarmate het langer duurt wordt die kans alsmaar kleiner dat er zich nog een potentiële koper aandient. Je woning verkopen wordt dus in deze fase moeilijker.

Kortom, je moet het ijzer smeden als het heet is! Je mag niks maar dan ook niks aan het toeval overlaten, althans niet als het gaat om zaken die je zelf in de hand hebt. Een prachtige presentatie en een scherpe vraagprijs zijn hierbij essentieel.

8. Hou de kijkers vast

Bij tip 1 heb je al kunnen lezen hoe belangrijk de eerste indruk van je woning is. Wanneer de kijker eenmaal doorgeklikt heeft op jouw huis of appartement is het natuurlijk zaak dat je ze vasthoudt! Dit doe je door hen veel informatie te bieden in de vorm van een wervelende en uitgebreide tekst, voldoende foto’s van topkwaliteit, 3D-plattegronden  met de mogelijkheid om de kijker jouw huis alvast in te richten, natuurlijk 360 graden foto’s waarbij de kijkers een goed beeld krijgen van de ruimtes en/of de tuin.
En misschien wel het belangrijkste…zorg voor een mooie professionele video! Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een video zegt meer dan 1000 foto’s! Je woning verkopen start steevast op het internet, en daar is kwalitatief beeldmateriaal cruciaal.

 

Een wervelende en uitgebreide presentatie van je huis of appartement zorgt ervoor dat potentiële kopers enthousiast worden en blijven plakken, ze beginnen zich al thuis te voelen. En hoe langer ze blijven plakken, hoe groter de kans is dat zij een afspraak voor een bezichtiging maken. En hoe meer bezichtigingen, hoe groter de kans op een snelle en goede verkoop!

huis zelf verkopen
 

9. Kies de juiste manier om je woning te verkopen

Veel mensen kiezen een makelaar omdat deze bij hen in het dorp zit of omdat deze ook het huis van de overburen ooit verkocht heeft. Toch denk ik dat het goed is even wat verder te kijken dan dit. Allereerst moet je natuurlijk een goede klik met de persoon hebben en deze vertrouwen. Maar wees ook kritisch en vraag: Hoe ga je mijn woning verkopen en welke middelen ga je hiervoor inzetten. Wat doen ze nog meer behalve je huis op Immoweb plaatsen en een bord in je tuin zetten?

Onze ervaring leert dat veel mensen erg ontevreden zijn over hun makelaar of een vervelende ervaring met een makelaar uit het verleden hebben gehad. Het huis staat al langere tijd te koop en de keren dat de makelaar iets van zich laat horen is op 1 of 2 vingers te tellen. Wat uit zo’n contact vaak voort komt is een voorstel tot prijsverlaging, soms de zoveelste. Is dat wat je wilt als verkoper?

Als je het mij vraagt hoort een makelaar actief en betrokken te zijn. De makelaar hoort de vinger aan de pols te houden en proactief te zijn wanneer de verkoop stagneert. Waar zou het aan kunnen liggen en wat kunnen we er aan doen.

Dit is net waar Instahome zich onderscheidt. Samen met jou bekijken onze vastgoedadviseurs twee-wekelijks de vooruitgang van je verkoop, en sturen we bij waar nodig. Op deze manier optimaliseren we telkens jou visibiliteit en trekken we voornamelijk echt geïnteresseerde kopers aan. Je huis verkopen zal op deze manier veel sneller gaan.

Laat je overigens niet verleiden door een makelaar die aangeeft jouw huis wel voor meer te kunnen verkopen dan de geschatte verkoopprijs. Het is een veelgebruikte truc om er voor te zorgen dat ze jouw huis in de verkoop krijgen. Daarna kunnen ze altijd nog zakken immers…

10. Wil je wel echt je woning verkopen?

Jouw rol als verkoper is minstens zo belangrijk als die van de makelaar. Hoe graag wil jij je woning verkopen? Of kan jij je vinden in onderstaande uitspraken?

  • We zetten hoog in, we kunnen altijd nog zakken!
  • Het maakt mij niet uit hoelang mijn huis te koop staat, ik heb tijd.
  • Ik doe er niks meer aan en opruimen? Ze moeten maar door de rommel kijken…
  • Het is maar net wat de gek ervoor geeft…
  • Iedereen (ook de buren) zegt dat ons huis veel meer waard is…
  • We hebben een goed bod ontvangen maar aangezien het nog maar net te koop staat wachten we nog even….misschien komt er nog een hoger bod.

Bovenstaande uitspraken en/of quotes passen niet bij een gemotiveerde verkoper! Sterker nog, dit zijn DE ingrediënten voor een lang verkooptraject met uiteindelijk een veel lagere opbrengst dan mogelijk was geweest. Toch komen we dit type verkoper nog dagelijks tegen. Soms zijn deze verkopers alsnog op andere gedachten te brengen, maar heel vaak ook niet. Loop ook jij nog met deze gedachten rond? Dan zijn wij niet de ideale partner om mee samen te werken… Want wij zetten samen de schouders eronder op alle fronten, dat verhoogt de kans op een snelle en goede verkoop!

 
huis zelf verkopen
 
 

11. De vraagprijs voor je woning of appartement

Een vraagprijs, in veel gevallen een gevoelig onderwerp. In de meeste gevallen denken/vinden eigenaren dat hun woning meer waard is dan wat een expert ze verteld. Op zich begrijpelijk, we willen immers allemaal een zo hoog mogelijke prijs voor onze woning ontvangen, maar tegelijk ook doodsteek nummer 1 waarom huizen maar niet verkocht worden. Je huis verkopen start dus altijd met het bepalen van de juiste prijs.

Een te hoge vraagprijs zorgt er in ieder geval voor dat je huis of appartement niet verkocht gaat worden, dat is een ding dat zeker is. Kopers weten namelijk doorgaans heel goed wat een huis waard is of hoort te zijn. Een te hoge vraagprijs betekent na 3 maanden evalueren en de prijs bijstellen. En soms gebeurt dit meerdere malen achter elkaar. Jouw huis of appartement heeft inmiddels al een ‘vloek’ en de potentiële kopers zien ook dat jouw huis al meerdere prijsverlagingen heeft gehad en zullen dit gebruiken in eventuele onderhandelingen.

De praktijk is dat door te beginnen met een te hoge, niet realistische vraagprijs, huizen of appartementen onder aan de streep voor minder verkocht worden als dat de verkoper gewoon begonnen was met een lagere, maar meer realistische vraagprijs. Laat dus steeds door een externe partij een objectieve schatting maken!

De vraagprijs verlagen voor je woning is het allerlaatste wat je moet doen. Zorg eerst dat je weet waarom je huis of appartement niet verkocht geraakt en los dit op.

We hopen je hiermee te hebben geholpen om je huis of appartement succesvol zelf te verkopen. Is je iets niet duidelijk, aarzel dan niet om ons te contacteren voor vrijblijvende informatie.

 

Wie is Instahome?

Wij zijn vastgoedexperten die zich onderscheiden van andere spelers door onze
transparante, menselijke, innovatieve en goedkopemanier van werken. We helpen jouw om je huis zelf te verkopen met aan de hoogst mogelijke prijs. 

Onze diensten zijn zo transparant dat je alle informatie snel en eenvoudig op onze website kan vinden.
Daarnaast komen we graag langs voor een persoonlijk gesprek.

Daphne

Written by Daphne

Marketing verantwoordelijke