Huis zelf verkopen

Huis verkopen via Facebook

25-apr-2018 16:02:00 / by Lien

facebook-woning-700x3941. Wees niet bang voor Facebook

 De eerste stap die je dient te maken is het actief zijn op Facebook. Als je nog geen account hebt op Facebook maak deze dan aan. Het betekent echt niet wanneer je een Facebook account aan maakt dat de hele wereld direct alles van je weet.

Jij bepaalt zelf wat je wel- en niet vermeldt op Facebook. Wees niet bang voor Facebooken maak een Facebook account aan.

 

 
 

Schermafbeelding-2017-11-20-om-11.25.33-700x2392. Zorg voor een Facebookspagina


Wanneer je een privé account hebt aangemaakt kan je beginnen met het aanmaken van de Facebookpagina. Een Facebookpagina is iets anders dan een privé Facebook account. Voor het gemak noemen we een Facebookpagina vanaf hier bedrijfspagina.

Een bedrijfspagina kan je dus pas aanmaken nadat je een privé account hebt aangemaakt of Facebook. Een bedrijfspagina heeft verschillende voordelen in vergelijking met een privé account op Facebook. Zo kan je met een bedrijfspagina:

  •  Adverteren op Facebook
  •  Zorgen dat mensen je pagina Liken
  •  Berichten vooraf inplannen
  •  De resultaten meten
  •  En meer bijkomende voordelen.

Om het maximale uit Facebook te kunnen halen is het van belang dat je een bedrijfspagina aanmaakt op Facebook.

3. Optimaliseer je Facebookpagina

Je bedrijfspagina heeft maar één doel. Het promoten van je huis. De bedrijfspagina is dus opgesteld, zodat je huis direct goed in beeld komt. De omslagfoto bevat een duidelijke foto van je huis. De omslagfoto is het eerste wat de mensen zien wanneer ze op je pagina komen. Zorg dat hier een goede foto wordt vermeld.

 

Download Gratis Checklist Hoe mijn woning zelf verkopen
 
 

4. Bepaal je eigen regels

Iets wordt pas een succes wanneer je er zelf volledig achterstaat. Doe alleen de dingen die bij jezelf passen en bepaal je eigen regels hiervoor. Dit geldt ook voor Facebook. Wij raden aan om dagelijks berichten te posten op Facebook, maar als jij dit niet wilt of kan. Doe het dan vooral niet.

Het is van belang dat je actief bezig bent met Facebook. Op welke wijze jij dat doet, dat maakt niet uit.

5. Laat zien wie je bent

Mensen vinden het belangrijk om te zien met wie ze zaken doen. Het kan heel goed werken om een persoonlijk verhaal te vermelden op Facebook.

  •  Waarom verkoop je het huis?
  •  Wie woont er in het huis?
  •  Waarom hebben jullie voor het huis gekozen?
  •  Hoelang wonen jullie in het huis?

Bovenstaande vragen helpen je mee om te laten zien wie de verkoper is. Mensen kiezen vaak niet alleen voor het huis, maar het gevoel om het huis heen is super belangrijk. Probeer hier op in te spelen.

 
 
 

6. Post regelmatig je huis op Facebook

Wees niet bang dat je vervelend word op Facebook. Dit is ook een groot voordeel van een bedrijfspagina. Wanneer jij op je privé account constant blijft delen dat je huis te koop staat zal je niet veel vrienden overhouden op Facebook en zal je irritant overkomen. Met een bedrijfspagina is dit heel anders.

Met een bedrijfspagina bereik je potentiële kopers op een andere manier. Hierbij is van belang dat je regelmatig een bericht post over je huis, over de omgeving of een ander leuk nieuwtje over het huis. Wij raden aan om minimaal vijf- á zes berichten per week te publiceren.

Heb jij het gevoel dat je meer kan delen? Doe dit dan vooral.

 

7. Maak je berichten van te voren

Ga bijvoorbeeld één keer per week een half uurtje bezig met het maken van de berichten. Probeer geen andere afleiding te hebben dit moment. Op dit moment ben je ook niet bezig met het inplannen van de berichten, maar je bent alleen bezig met het bedenken van leuke content.

Ben je hier zelf niet zo goed in? Vraag dan iemand in je omgeving. Ga lekker met elkaar brainstormen en je zult zien dat er hele leuke berichten uitkomen. Tip: Laat de berichten altijd even checken op spel- en taalfouten.

 
 

8. Deel je woningvideo op Facebook

Als je onze tips al een tijdje volgt, dan zul je gelezen hebben dat een woningfilm heel goed werkt om je huis sneller te verkopen. Wanneer je een woningvideo hebt laten maken, deel de woningvideo dan ook op Facebook. Je kan dit op twee manieren doen. Wij raden aan om beide manieren in te zetten.

Manier 1: Deel de link van YouTube van je woningvideo op Facebook
Manier 2: Upload de woningfilm op Facebook zelf.

 

 

 

9. Kijk niet veel naar de likes, shares en de reacties

Het aantal likes, shares en reacties zeggen niet zoveel. Jouw huis heeft maar één koper nodig. Hoogstwaarschijnlijk is de potentiële koper actief op Facebook. Jouw doel is om deze ene koper te bereiken en je huis te verkopen. Het aantal likes, shares en reacties zegt niet zoveel. Laat je hier niet te veel door afleiden.

Positieve reacties zijn natuurlijk altijd leuk, maar hou er ook rekening mee dat je helemaal geen reacties op veel berichten zal krijgen. Dit maakt ook helemaal niet uit. Jouw doel is het verkopen van je huis.

 
 

10. Stuur bezoekers vanaf Facebook naar je eigen huis

Deel de link van bijvoorbeeld van Instahome waarop jouw huis staat vermeld op Facebook. Het voordeel hiervan is dat geïnteresseerde personen direct naar het huis worden geleid. Je deelt de URL van je huis heel simpel op Facebook.

Dit is echt heel simpel om te doen. Kopieer de link (URL) waar het huis staat vermeld – bijvoorbeeld van instahome.be.
Vervolgens ga je naar Facebook.com en log je in op je eigen account of op die van degene die je hierbij helpt.

Dan kopieer je de link in het tekstvenster waarin je een status update kunt doen.

Automatisch verschijnt de afbeelding in beeld. Bedenk in ieder geval iets waardoor mensen het leuk of interessant vinden om het huis online te bekijken.

huis verkopen facebook

 
huis verkopen facebook

11. Wat voor berichten je kan plaatsen op Facebook

Weet je niet wat je moet plaatsen? Dan hebben we hieronder wat inspiratie voor je:

  • Plaats elke dag één van de foto’s van je huis die op Instahomestaan en voeg telkens een leu
    ke tekst toe. Facebook bezoekers zijn gek op plaatjes!
  • Plaats leuke weetjes over de buurt, en vergeet niet een afbeelding toe te voegen.
  • Plaats positieve ontwikkelingen over de buurt, met misschien een link naar een artikel uit de media.
    Met een beetje geluk ziet iemand die net op zoek is naar een huis in jouw regio je bericht! Of iemand ziet je bericht en kent weer iemand anders die op zoek is naar een huis als de jouwe. Zeker in de beginfase is het goed om fanatiek je huis te presenteren op Facebook

  

12. Boost je berichten op FacebookSchermafbeelding-2017-11-20-om-12.14.49

Als je ziet dat een bepaald bericht vaak wordt gedeeld of dat er leuke reactie komen op het bericht dan kan je er ook voor kiezen om het bericht te boosten. Dit is een advertentievorm van Facebook. Voor een paar euro kan je het bericht al verspreiden.

Je zult hierdoor direct duizenden extra mensen bereiken. Je kan zelf de doelgroep(en) bepalen waarvan jij denkt die interessant kan zijn om te bereiken.

 

 

13. Bereik heel gericht je doelgroep

Je kan nog veel meer met Facebook! Misschien is het voor jou niet iets waar je dagelijks aan zit te denken, maar ook adverteren op Facebook is een prima middel om direct meer potentiële kopers te bereiken.

Voor tientallen euro’s kan je al beginnen met adverteren op Facebook en kan je al duizenden potentiële kopers bereiken.
Het voordeel van Facebook adverteren is dat je doelgroepen kan bereiken op basis van:

  • Leeftijd
  • Man/vrouw
  • Interesses
  • Genoten opleiding
  • Gezinssamenstelling
  • Burgerlijke staat
  • Demografische gebieden

woning verkopen facebook

 

14. Deel nieuwtjes over de omgeving

De omgeving is een belangrijke factor voor veel huis kopers. Doe een kleine brainstorm over waarom je dit huis ook nog maar gekocht had. Vanwege de ligging of de buurt? De supermarkten op loopafstand of juist de vrije omgeving? Wat denk je wat de potentiële kopers voor eisen hebben?

Denk hier goed over na en verwerk het in de berichten. Ook veranderingen in de buurt kunnen van belang zijn om je huis sneller te verkopen.

 

15. Importeer je eigen mailinglijst op Facebook

Dit is een beetje technische tip, maar erg efficiënt. Wanneer je gaat adverteren op Facebook kan dit een gouden tip zijn. Vaak heb je veel e-mailadressen van vrienden, familie, kennissen etc. Maak een selectie van deze personen die eventueel in jouw huis zouden kunnen wonen of vrienden/kennissen hebben die in jouw huis zouden kunnen wonen.

Importeer deze e-maillijst als je gaat adverteren op Facebook. Facebook gaat voor jou aan de hand van je e-maillijst een selectie maken van personen die lijken op jouw mailinglijst. Op deze manier bereik je heel snel de juiste doelgroep.

 
 

16. Hang zelf niet teveel op Facebook rond

Dit klinkt als de makkelijkste tip, maar is in de praktijk één van moeilijkste tips om daadwerkelijk uit te voeren. Facebook is een bron van afleiding. Elke seconde plaatst er wel iemand iets op Facebook. Probeer niet teveel tijd te verdoen op Facebook. Hou je doel goed voor ogen. Jij wilt je huis verkopen.

Plan desnoods tijden in dat je actief bezig bent op Facebook en hou je hier ook aan.

 

17. Bekijk de resultaten van je berichten

Het voordeel van een bedrijfspagina is dat je kunt zien hoeveel mensen je hebt bereikt en wat de overige resultaten van de berichten zijn. Je ziet overzichtelijk welke berichten goed presteren en welke berichten minder goed presteren. Bekijk de resultaten en optimaliseer je berichten.

Als je de resultaten niet bekijkt weet je ook niet wat goed werkt.

 
 

18. Herhaal wat werkt

Wanneer je ziet dat een bericht het heel goed doet, herhaal dit bericht dan. Het is niet erg om bepaalde berichten vaker te publiceren op Facebook.

 

19.Verkoop niet alleen

Onthoud goed dat de meeste mensen die op Facebook zitten niet op zoek zijn naar bepaalde informatie. Ze willen lekker vermaakt worden. Wanneer jij saaie berichten plaats met bijvoorbeeld alleen de verkoopprijs, dan is de kans op resultaat minder.

Probeer op een leuke manier de informatie te delen. Daarom werken feitjes en nieuwtjes over de buurt vaak heel goed. Kwalitatieve foto’sen een leuke woningvideo spelen ook een belangrijke rol.

 
 
 

20. Reageer op mensen

Hou er rekening mee dat mensen ook kunnen reageren op je berichten. Mensen kunnen bepaalde vragen stellen of opmerkingen plaatsen. Ze kunnen dit in een privé bericht doen, maar ze kunnen het ook plaatsen, zodat iedereen het kan zien.

Jij kan altijd berichten op jouw pagina verwijderen. Je kan er ook voor kiezen om eerst goedkeuring te geven voordat een bepaald bericht op jouw pagina verschijnt. Op deze manier hou je meer controle.

Bonus Tip 1. Onderneem vandaag nog actie

Onderneem vandaag nog en actie en je maakt niet de fout door af te wachten (zoals de meeste eigenaars)” Je zult ZELF actie moeten ondernemen. Het komt er dus op neer dat als je je huis sneller wilt verkopen, je zelf actie moet gaan ondernemen om op zoek te gaan naar de koper.

Je kunt je huis enkel en alleen op één of meerdere huizensites plaatsen en vervolgens wachten tot er wat gebeurd. Dit noemen wij passief verkopen. Veel makelaars nemen deze houding aan.

Maar jij wil je huis toch snel verkopen? Wat je dan moet doen is juist actief gaan promoten. Op zoek gaan naar de verkoper. Daar zijn waar de potentiële kopers ook zijn.

Wij hopen dat je hebt genoten van onze 20 tips om je huis te verkopen!

Wil je geen tip meer missen? Like onze Facebookpagina en blijf op de hoogte van de beste tips om je huis te verkopen.

Topics: woning zelf verkopen, huis zelf verkopen, huis verkopen zonder makelaar, tips huis verkopen, woning verkopen zonder makelaar, appartement verkopen zonder makelaar, appartement zelf verkopen

Lien

Written by Lien